Ons event over deconnecteren: een verhaal met een open einde …

Op maandag 24 september organiseerde BestBuro een event rond deconnecteren. Het was een fijne, inspirerende gebeurtenis die mijn vermoeden bevestigde: deconnecteren is een hot issue in heel wat bedrijven. Dat maakten de vele reacties, de vragen en het enthousiasme van de vijftig zaakvoerders en managers die het event bijwoonden, heel duidelijk.

Beheersbare workflow

Zelf deconnecteer ik niet. De reden? Deconnecteren moet een keuze zijn, en ik heb er geen behoefte aan. Ik vind het zalig om buiten de ‘normale’ werkuren te werken, omdat ik dan niet gestoord word. Bovendien heb ik het geluk om over de kennis te beschikken om digitale tools zo in te zetten dat mijn workflow beheersbaar blijft. 

Bron van twijfel of druk

Hoewel ik zelf dus niet deconnecteer, weet ik dat de behoefte aan deconnecteren bij heel wat mensen groot is. De digitale revolutie heeft ervoor gezorgd dat informatie altijd en van overal beschikbaar is. Door de massale informatie- en communicatiekanalen kunnen werknemers ook buiten de werkuren werken. Voor sommigen is die mogelijkheid geen probleem, voor anderen is het een bron van twijfel of druk.

Gouden tip

De gouden tip die ik op ons event gegeven heb? Focus niet op de omvang van de communicatie, maar op de taken die die communicatie voor u met zich meebrengt. Het is een valkuil om te proberen om die communicatie te controleren. Communicatie moet u sorteren en kanaliseren met goede afspraken. Uw taken – en uw tijd – moet u onder controle houden. En digitale tools kunnen u daar perfect mee helpen.

Veel tools in Office 365

Het viel me tijdens het event op dat er weinig mensen weten dat er binnen Office 365 zoveel handige digitale tools zijn om uw taken onder controle te houden. Denk maar aan Insights, Teams of Planner. Het zijn maar enkele voorbeelden van tools die uw leven heel wat gemakkelijker kunnen maken.

Deconnecteren is afkicken

Deconnecteren is ook een verhaal van foute gewoontes afleren. Tijdens het event raadde ik de mensen in de zaal aan om de functie om automatisch e-mails binnen te halen op hun smartphone uit te schakelen. Na het event kwam er een vrouw naar me toe die me zei dat ze onmiddellijk die tip toegepast had. En dat ze sindsdien toch nog regelmatig op haar smartphone keek om te kijken of ze mails had. Deconnecteren is ook afkicken.

De kip of het ei?

Dit event is zeker voor herhaling vatbaar. Deconnecteren leeft op de werkvloer, maar er moeten nog veel stappen gezet worden. Bovendien is het voor mij een kip-of-eiverhaal. Moet u eerst heldere afspraken maken en regels vastleggen rond communicatie? Of moet u eerst de kennis van uw medewerkers over hun digitale software uitbreiden? Ik zou het niet weten. Misschien moet het wel een en-enverhaal zijn. In elk geval is het event over deconnecteren een verhaal met een open einde …

 

Als afsluiter wil ik u zeker enkele reacties van deelnemers niet onthouden.

“Ik vond het verrassend om te vernemen dat je juridisch geen recht op deconnecteren hebt.”

“Ik wist niet dat Office 365 zoveel mogelijkheden had!”

“De tip om het aantal interne mails te beperken, ga ik zeker gebruiken.”

“De wetgeving rond deconnecteren staat mijlenver van de praktijk!”

“De amusante afsluiter was heel tof.”

“Je digitale hulpmiddelen beheren, zorgt voor rust.”

“Elke mag haar tips om te deconnecteren in de praktijk bij ons komen implementeren.”

“Systemen zoals Office 365 laten je toe om digitaal efficiënt te werken.”

“Proactief afspraken maken over deconnecteren met het CPBW is een must.”

“Dit event was een bron van inspiratie en goed georganiseerd.”

 

Digitale groeten

Elke