Appt ge ‘t of appt ge ‘t niet?

Als ik mensen vertel wat wij bij BestBuro doen, dan krijg ik vaak de vraag of ik eens kan uitleggen wat Office 365 nu eigenlijk is. Ze gebruiken het op kantoor, maar weten eigenlijk niet goed waarvoor het dient en wat de mogelijkheden zijn. En inderdaad, vaak snappen ze het niet, maar appen ze het ook niet. ;-)

Office 365 in enkele woorden samengevat: een verzameling van apps om efficiënt digitaal (samen) te werken.

Trip down memory lane

Om het heden te begrijpen, moet u naar het verleden kijken. Ik neem u dus even mee op een trip down memory lane. De voorloper van Office 365 – al speelde die enkele categorieën lager dan zijn opvolger – was BPOS. Business Productivity Online Services. Dat was een chique naam voor de mogelijkheid die Microsoft bedrijven gaf om een stukje van hun server te huren om zo e-mailcommunicatie en het delen van agenda’s met één domeinnaam mogelijk te maken. Die onlineapp kreeg de naam Outlook Exchange.

Innovatieve neus
U kunt veel zeggen over de jongens van Microsoft, maar één ding is zeker waar: ze zijn de voorloper in de markt, hebben een neus voor opportuniteiten en zijn innovatief. Toen bleek dat ze alle aspecten van e-mailen met Exchange hadden gecoverd, verruimden ze hun blik en gingen ze op zoek naar een nieuwe manier om meerwaarde te creëren.

C-drive in de cloud
Het resultaat van hun zoektocht? OneDrive. Een app die u toelaat om snel bestanden op te slaan, te delen en te beheren. Bij BestBuro beschouwen we OneDrive als een C-drive in de cloud die bestemd is voor uw persoonlijke documenten en voor documenten in voorbereiding die u later op grote schaal met anderen wilt delen, zoals een kwaliteitshandboek, handleiding of presentatie.

Online intranet
De volgende logische stap was dat Microsoft ook een omgeving creëerde waarin bedrijfsdocumenten veilig opgeslagen en gedeeld konden worden met meerdere mensen. SharePoint was geboren. Die app is een online bedrijfsintranet. SharePoint maakt het mogelijk om rollen – en daaraan gekoppelde machtigingen – toe te kennen aan de medewerkers van uw bedrijf. Zo houdt u gemakkelijk controle over wie tot welke documenten toegang heeft.

Ook Windows en Office
Kocht u vroeger een pc? Dan stond daar in het beste geval Windows op geïnstalleerd. Wilde u werken met de Microsoft Office-programma’s? Dan moest u het Office-pakket apart kopen. Tegenwoordig maken ook Windows en Office deel uit van Office 365.

Allesomvattende tool
Ondertussen is Office 365 uitgegroeid tot een tool die alles heeft voor een efficiënte digitale (samen)werking. Want de laatste tijd heeft Microsoft het aanbod binnen Office 365 nog uitgebreid met efficiëntieverhogende apps zoals Teams, Sway, Forms, Planner en Flow.

Nog niet rond
Welke apps er in uw Office 365 zitten, hangt van uw abonnement af. U kunt dus helemaal zelf bepalen welke apps u wilt gebruiken. Ik weet zeker dat met de jongste uitbreiding de Office 365-cirkel nog niet rond is, en dat Microsoft zal blijven innoveren. Maar dat is geen probleem. Want BestBuro zal er met zijn opleidingen blijven voor zorgen dat u en uw medewerkers alles helemaal (sn)appen!

Digitale groeten

Elke




Bekijk hier al onze opleidingen over Microsoft 365 »